








Dni skupienia
19-03-2022
Dzień skupienia
Gliwice
26-03-2022
Dzień skupienia
Bytom
2-04-2022
Dzień skupienia
Tarnowskie Góry
|
Wskazania Konferencji Episkopatu Polski odnośnie posługi
nadzwyczajnego szafarza Komunii świętej
I. FORMACJA NADZWYCZAJNYCH SZAFARZY KOMUNII ŚWIĘTEJ
Zgodnie z zaleceniem soborowej Konstytucji o liturgii świętej wszystkie osoby
pełniące funkcje liturgiczne należy starannie wychować "w duchu liturgii oraz
przygotować je do odpowiedniego i zgodnego z przepisami wykonywania
przysługujących im czynności" (KL nr 29).
W poszczególnych diecezjach - zależnie od miejscowych warunków - program
formacyjny nadzwyczajnych szafarzy Komunii św. może być w różny sposób
realizowany. Różnorodność form kształcenia powinna jednak uwzględniać niżej
podana problematykę.
Kurs przygotowawczy
Czas trwania kursu i inne szczegóły organizacyjne określa każda diecezja w
zależności od miejscowych warunków. Kurs przygotowawczy winien jednak
uwzględniać niżej podany program szkoleniowy, obejmujący wykłady i ćwiczenia
praktyczne.
Nadzwyczajny szafarz Komunii św. powinien znać podstawowe prawdy katechizmowe
oraz najważniejsze zagadnienia teologiczno - liturgiczne. Prawdy te należy podać
z uwzględnieniem kontekstu egzystencjalnego, ich związku z życiem codziennym i
wpływem na rozwój duchowości chrześcijańskiej. Podczas kursu przygotowawczego
należy omówić następujące zagadnienia:
- a) Właściwe rozumienie liturgii; znaczenie liturgii w życiu Kościoła, miejscowej
wspólnoty parafialnej i w życiu osobistym.
- b) Różne sposoby obecności Chrystusa w liturgii: w zgromadzeniu liturgicznym, w
osobie odprawiającego kapłana, w słowie Bożym, Eucharystii i innych znakach
sakramentalnych.
- c) Teologia zgromadzenia liturgicznego i podział funkcji; udział świeckich w
liturgii.
- d) Posługa nadzwyczajnych szafarzy Komunii św.: znaczenie, przygotowanie,
upoważnienie biskupa, prawa i obowiązki.
- e) Chrześcijański wymiar niedzielnego świętowania, uzasadnienie niedzielnego
uczestnictwa we Mszy św.: współczesne możliwości i zagrożenia.
- f) Podstawowe zagadnienia z teologii Eucharystii: Pamiątka, Ofiara, Uczta:
czynne, świadome i owocne uczestnictwo; struktura Mszy św. i jej ważniejsze
elementy (śpiewy, czytania, modlitwy, obrzędy).
- g) Warunki owocnego przyjmowania i godnego udzielania Komunii św.
- h) Pobożność eucharystyczna i kult Chrystusa Pana w Najświętszym Sakramencie
poza Mszą świętą.
- i) Czynności nadzwyczajnych szafarzy podczas Mszy św. i zanoszenie Komunii św.
chorym; duszpasterstwo chorych w parafii i szpitalach.
- j) Świadomość chrzcielna i znaczenie pokuty w życiu chrześcijanina.
- k) Świeccy w życiu Kościoła.
- l) Znaczenie modlitwy i różne jej formy; elementy Liturgii Godzin.
Każdemu spotkaniu formacyjnemu winny towarzyszyć ćwiczenia praktyczne. Wskazane
byłoby, aby każdy dzień szkolenia rozpoczynał się lub kończył Mszą św., z
możliwie pełnym udziałem służby liturgicznej, w tym również pomocników
udzielania Komunii św. Ponadto w programie dnia byłoby dobrze wspólnie odmówić
część Liturgii Godzin.
Stała formacja
Kurs przygotowawczy zasadniczo winien mieć charakter wprowadzający. Dopiero
stała systematyczna formacja pozwoli nadzwyczajnym szafarzom Komunii św. lepiej
zrozumieć znaczenie ich posługi, jej wpływ na głębie wiary i jakość życia z
wiary, a także zdynamizuje ich działalność apostolską w parafii. Stała formacja
pomocników Komunii św. winna odbywać się zarówno na poziomie parafialnym, jak i
ponadparafialnym lub ogólnodiecezjalnym.
Proboszcz parafii odpowiedzialny jest za właściwy rozwój i formację służby
liturgicznej swojej parafii. Również nadzwyczajni szafarze Komunii św. powinni
mieć swoje regularne spotkania modlitewno - formacyjne miesięczne lub kwartalne,
z jednej lub kilku parafii.
Innym sposobem stałej formacji mogą być organizowane przez diecezjalną komisje
liturgiczną, Instytuty Pastoralne lub referaty kurialne, okresowe dni skupienia
lub trzydniowe rekolekcje, przeprowadzone przed upoważnieniem lub przed
każdorazowym jego przedłużeniem. Dalszej formacji służą także pielgrzymki
nadzwyczajnych szafarzy Komunii św. na Jasną Górę lub do innego sanktuarium.
Program stałej formacji powinien obejmować problematykę teologiczno-pastoralną.
Pożyteczna będzie wymiana doświadczeń, zwłaszcza co do Komunii św. chorych i
związanych z nią odwiedzin domowych. Wskazywać należy również na inne możliwości
pracy apostolskiej w parafii, m.in. praca w grupach młodzieżowych, pomoc w
duszpasterstwie stanowym i młodzieżowym, pomoc w katechezie i przygotowaniu
sakramentalnym przed I Komunią, bierzmowaniem i zawarciem małżeństwa, a także
aktywna działalność w pracy charytatywnej lub w innych przedsięwzięciach
duszpasterskich.
Stałą formację nadzwyczajnych szafarzy Komunii św. należy zlecić diecezjalnej
komisji liturgicznej lub specjalnie do tego celu mianowanemu duszpasterzowi. Do
ich zadań winna należeć organizacja kursów przygotowawczych i innych spotkań
modlitewno-formacyjnych o zasięgu ponadparafialnym, a także troska o literaturę
i materiały szkoleniowe, jak książki, skrypty, instrukcje, kasety video itp.
Koszty związane z kursem przygotowawczym i stałą formacją pokrywają parafie.
II. POSŁUGA NADZWYCZAJNYCH SZAFARZY KOMUNII ŚWIĘTEJ PODCZAS MSZY ŚWIĘTEJ
Nadzwyczajny szafarz Komunii świętej pełni posługę podczas Mszy świętej lub poza
Mszą świętą.
Posługa podczas Mszy świętej
Nadzwyczajny szafarz pomaga w rozdawaniu Komunii św., gdy przystępuje do niej
większa liczba wiernych przy braku szafarzy, albo gdy szafarze ci są zajęci
innymi czynnościami duszpasterskimi lub gdy udzielanie Komunii św. utrudnia im
stan zdrowia albo podeszły wiek. Poza przypadkami choroby lub niedołężności
odprawiający kapłan, a także koncelebransi, nie mogą wyręczać się posługą
pomocników, sami nie rozdzielając Komunii św.
Liczba nadzwyczajnych szafarzy Komunii świętej zależeć powinna od wielkości
parafii i ilości odprawianych Mszy świętych. Nadzwyczajny szafarz powinien
usługiwać zasadniczo podczas jednej Mszy św. w ciągu dnia i mieć możliwość
zastępstwa w wypadku choroby lub wyjazdu poza parafię.
Przed Mszą św. nadzwyczajni szafarze powinni przygotować naczynia z hostiami do
konsekracji i ustawić je na kredensie. Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego
nr 85 zaleca konsekrować hostie do Komunii św. na każdej Mszy św.: "Jest bardzo
pożądane, aby wierni podobnie jak kapłan, który jest do tego zobowiązany,
przyjmowali Ciało Pańskie z hostii konsekrowanych w czasie danej Mszy świętej, a
w przewidzianych przypadkach (por. nr 283) przystępowali do kielicha. Dzięki
temu Komunia święta ukaże się także przez znaki jako uczestnictwo w aktualnie
sprawowanej Ofierze". Gdy nie ma innych ministrantów, oni też zanoszą je na
ołtarz w czasie przygotowywania darów.
Nadzwyczajni szafarze Komunii św. ubrani w alby, zajmują miejsce w prezbiterium
lub tam, gdzie znajdują się inne osoby pełniące funkcje liturgiczne. W żadnym
przypadku nadzwyczajni szafarze nie powinni podczas Mszy św. znajdować się w
zakrystii.
Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego postanawia w p. 162: "W rozdawaniu
Komunii świętej mogą kapłanowi pomagać inni obecni prezbiterzy. Jeśli ich nie
ma, a liczba przystępujących jest znaczna, kapłan może wezwać do pomocy szafarzy
nadzwyczajnych, to jest ustanowionego obrzędem akolitę lub także innych
wiernych, którzy zostali do tego prawnie upoważnieni. W razie potrzeby kapłan
może jednorazowo upoważnić do rozdawania Komunii świętej odpowiednich wiernych".
Upoważnienie to może być udzielone w przypadku, kiedy tej posługi nie może
spełniać ustanowiony nadzwyczajny szafarz Komunii świętej.
Szafarze ci przystępują do ołtarza dopiero po przyjęciu Komunii świętej przez
kapłana i z jego rąk otrzymują naczynia zawierające postacie eucharystyczne,
jakie mają rozdawać wiernym. Liturgiczną funkcję nadzwyczajny szafarz Komunii
św. wykonuje w następujący sposób:
Po przyjęciu Ciała i Krwi Pańskiej kapłan podaje Komunię św. nadzwyczajnemu
szafarzowi. Wypada, aby udzielił mu jej pod obiema postaciami przez zanurzenie
albo przez bezpośrednie picie z kielicha. Następnie podaje nadzwyczajnemu
szafarzowi naczynie z komunikantami i razem z nim przystępuje do rozdzielania
Komunii św. W przypadku rozdzielania Komunii św. również z naczynia znajdującego
się w tabernakulum przynosi je na ołtarz prezbiter w czasie śpiewu Baranku Boży,
wyjątkowo czyni to nadzwyczajny szafarz. Nadzwyczajny szafarz ukazuje każdemu z
przyjmujących Komunię św. "ukazuje nieco uniesioną Hostię, mówiąc: Ciało
Chrystusa. Przystępujący do Komunii świętej odpowiada: Amen i przyjmuje
Najświętszy Sakrament do ust lub, jeśli jest to dozwolone, na dłoń" (OWMR nr
161).
Po zakończeniu udzielania Komunii św. kapłan i pomocnik wracają do ołtarza.
Kapłan zanosi puszkę z Najświętszym Sakramentem do tabernakulum, po czym wraca
do ołtarza i puryfikuje pateny i kielich. Jedynie w wyjątkowych wypadkach
świecki pomocnik zanosi puszkę z Najświętszym Sakramentem do tabernakulum,
wówczas przed zamknięciem drzwiczek przyklęka na jedno kolano, następnie wraca
na swoje miejsce. Jeśli zachodzi potrzeba, puryfikuje palce w naczyńku stojącym
obok tabernakulum lub na kredensie.
Nadzwyczajny szafarz może pomóc kapłanowi również podczas rozdawania Komunii św.
pod obiema postaciami, gdy jest ona udzielana w przypadkach przewidzianych przez
prawo. Jeśli przyjmujący Komunię św. piją bezpośrednio z kielicha, wówczas
pomocnik podaje kielich mówiąc: KREW CHRYSTUSA, przyjmujący odpowiada: AMEN.
Podczas picia z kielicha przyjmujący, jeśli potrzeba, "swymi rękami przysuwa
sobie kielich do ust" (por. OWMR nr 266). Po przyjęciu Krwi Pańskiej
nadzwyczajny szafarz ociera puryfikaterzem zewnętrzną stronę kielicha. Natomiast
jeśli Komunii św. pod obiema postaciami udziela się przez zanurzenie, wówczas
pomocnik trzyma kielich, a kapłan (lub drugi pomocnik) naczynie z hostiami i po
zanurzeniu części hostii w kielichu podnosi ją mówiąc: CIAŁO I KREW CHRYSTUSA,
przyjmujący odpowiada: AMEN.
Zgodnie z zasadą podziału funkcji w zgromadzeniu liturgicznym nadzwyczajny
szafarz Komunii św. nie powinien pełnić innych posług liturgicznych, np.
lektora, komentatora itp. Inną funkcję może pełnić wyjątkowo, gdy brak
właściwych osób i ich czynności musiałby wykonać odprawiający kapłan.
Pomoc w zanoszeniu Komunii świętej chorym poza Mszą świętą
Do zasadniczych obowiązków nadzwyczajnego szafarza Komunii św. należy również
pomoc w zanoszeniu jej chorym i niepełnosprawnym. Instrumentum laboris na Synod
Biskupów poświęcony Eucharystii zaznacza, że nadzwyczajnych szafarzy Komunii
świętej zachęca się, by troszczyli się o osoby obłożnie chore i w podeszłym
wieku, które nie mogą fizycznie uczestniczyć w liturgii eucharystycznej w
kościele. Ich dobru może służyć, jak wskazują na to niektóre odpowiedzi,
wykorzystanie środków społecznej komunikacji do transmisji Mszy św. i innych
liturgii.
W większych parafiach mogą być nadzwyczajni szafarze wyłącznie do Komunii św.
chorych. Obowiązują jednak wobec nich te same kryteria doboru i te same warunki
przygotowania. W ramach duchowego przygotowania nadzwyczajny szafarz powinien
delikatnie zapytać chorego, czy pragnie przed Komunią św. przyjąć sakrament
pokuty, jeśli tak, trzeba o tym powiadomić proboszcza. W czasie wizyty
przygotowawczej, o ile zaistnieje taka potrzeba, należy poprosić domowników lub
opiekunów chorego o odpowiednie przygotowanie mieszkania (stół nakryty białym
obrusem, świece, krzyż, woda święcona, szklanka czystej wody do puryfikacji lub
podania choremu).
Celem podkreślenia związku Komunii świętej chorego ze sprawowaniem Eucharystii
przez wspólnotę parafialną wskazane jest, by przed końcowym błogosławieństwem
kapłan przekazał chorym za pośrednictwem szafarzy specjalne pozdrowienie od
wspólnoty, a nadzwyczajni szafarze otrzymywali Najświętszy Sakrament od
celebransa po obrzędzie rozesłania wiernych.
Nadzwyczajny szafarz zanosi Komunia św. do chorego w specjalnie do tego celu
wykonanym naczyniu umieszczonym w odpowiedniej bursie, którą zawiesza na szyi.
Swoją posługę poza Mszą św. pomocnik pełni w ubraniu cywilnym, ale odświętnym i
poważnym. Niosący Komunię św. w drodze nie rozmawia, ale w modlitewnym skupieniu
uwielbia swego Pana i Boga.
Zwykły i skrócony obrzęd Komunii świętej chorych udzielanej przez szafarza
nadzwyczajnego znajduje się w księdze liturgicznej: Sakramenty chorych. Obrzędy
i duszpasterstwo, (wyd. drugie, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2004, s. 54-63).
Inne śpiewy, teksty modlitewne i czytania biblijne można odpowiednio dobrać z
tekstów liturgicznych danej niedzieli lub święta albo okresu liturgicznego.
+ Arcybiskup Józef Michalik
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski
+ Bp Stefan Cichy
Przewodniczący Komisji Episkopatu
ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów
Warszawa, dnia 18 października 2006 r.
337. Zebranie Plenarne Konferencji Episkopatu Polski
|